Zeilactiviteiten

De wedstrijdcommissie organiseert het gehele jaar zeilwedstrijden op de vereniging voor zeilers op alle niveaus. Naast potentiële wereldkampioenen zijn er op de Binnenmaas ook veel recreatieve wedstrijdzeilers. Hierop is het programma van de wedstrijdcommissie afgestemd.

Hieronder een reeks met terugkerende, succesvolle evenementen en/of wedstrijden welke bijna allemaal meetellen voor het klassement om zeiler van het jaar te worden.

Avondwedstrijden

Deze wedstrijden worden verdeeld in 2 series van drie vrijdagavonden. Uiteraard proberen wij de wedstrijden zo spannend en interessant mogelijk te maken. Om die reden hebben wij in 2015 een startschip aangeschaft waardoor wij een gunstigere start- en finishpositie kunnen creëren. Dit betekent: 3 starts per avond en sportievere, doch laagdrempelige, wedstrijden voor verschillende boottypes zoals de Centaur, Yngling, Laser, Valk etc!

Gelukkig zorgt de EC voor een bijpassend thema voor de hapjes en drankjes, dus gegarandeerd een leuke avond voor de zeilers maar ook de toeschouwers!

Blauwe Wimpel

Dit is een unieke wedstrijd in deze lijst. Waarom? Dit is namelijk de enige wedstrijd waarbij de gehele Binnenmaas bevaren moet worden. Er wordt gestart vanaf het clubhuis richting de kom van Westmaas en vervolgens moeten alle zeilboten de boei ronden die in de kom van Maasdam ligt. Deze 14 km wordt normaliter niet zomaar afgelegd met een zeilboot aangezien het stuk naar Maasdam erg smal is en flinke stukken zijn ook nog eens zonder wind. Dit is een wedstrijd waarbij je geduld en techniek erg op de proef wordt gesteld, maar daarom mag je hem absoluut niet missen!

Combi Binnenmaas

De Combi Rotterdam is een samenwerking van verenigingen uit de regio. Elke vereniging organiseert in de maand juni/juli een wedstrijddag zodat onze jeugdzeilers kennis kunnen maken met zeilwedstrijden met een grotere opkomst aan boten. Het is dan ook een opstap voor sommige om deel te gaan nemen met wedstrijden door het gehele land. Let wel op: dit is een evenement welke enkel ingericht is voor de jeugdzeilers.

24-uurs

Dit is het evenement waar bijna alle leden (en ook vooral niet-leden!) het hele jaar naar uitkijken. Dit spectaculaire evenement wordt meestal in het laatste weekend van augustus en/of eerste weekend van september georganiseerd. Veel verschillende boten melden zich aan de start om 12 uur (silver race) of 24 uur (golden race) te zeilen met een team. Je uithoudingsvermogen wordt hierbij op de proef gesteld, want 24 uur lang zeilen gaat je niet in de koude kleren zitten. Ook vanaf ons mooie terras is het zeker net zo spannend en daarom een hele belevenis, zelfs als je niet mee doet!

Wil jij meedoen met de volgende editie als zeiler? Meld je aan via onze website of mail naar:wedstrijdcommissie@wsvbinnenmaas.nl. Ook is, tijdens dit grote evenement, extra hulp in de keuken of achter de bar zeer welkom. Ben jij beschikbaar en wil je meehelpen? Neem contact op met de EC: evenementencommissie@wsvbinnenmaas.nl. Alvast super bedankt!

Stamppotrace
  • Voorheen werd deze hekkensluiter ook wel Snertrace genoemd. Deze zondagwedstrijd is van naam veranderd omdat wij graag ook een andere maaltijd aan wilde bieden dan alleen maar snert (erwtensoep). Zodoende dat het zeiljaar, sinds 2016, afgesloten wordt met een heerlijke stamppot. De prijzen blijven echter wel traditiegetrouw hetzelfde: een lekkere rookworst en een groot blik snert. Zo kunnen de zeilers met een goede bodem de winterperiode in.

Zijn er naar aanleiding van bovenstaande evenementen, inclusief de bijbehorende uitleg, nog op- en of aanmerkingen, verbeterpunten of leuke, nieuwe ideeën? Wij horen ze graag via wedstrijdcommissie@wsvbinnenmaas.nl.