Ons roeiwater

De Binnenmaas, of beter ‘de Binnenbedijkte Maas’, is het roeiwater van de WSV Binnenmaas. In het westen begrensd door Westmaas, in het oosten door Maasdam en de afstand daartussen is 7 km. De WSV Binnenmaas is in Mijnsheerenland gevestigd en is een samenvoeging van WV Eeuwes en WV Strikhoek. Het dorp Mijnsheerenland, het enige dorp dat niet aan een dijk ligt en het herenboerendorp van de Hoeksche Waard was, is in 1445 gesticht door Lodewijck van Praet. Hij heeft ook de buitenplaats het Hof van Moerkerken gebouwd.

Toerroeitocht (18 km) op de Binnenmaas:

Start- en eindpunt WSV Binnenmaas

Als je bij het verlaten van de haven van WSV Binnenmaas oversteekt, kom je bij Westmaas. Stuurboordwal houdend, roei je naar het Zwanegat. Met wind een tochtig geheel, maar ook een plaats om zwanen, grauwe-, brand-, nijlganzen, waterhoentjes, meerkoeten, futen ed. te zien. Je verlaat het brede deel van de Binnenmaas en komt dan langs het Recreatieoord Binnenmaas, herkenbaar aan het zwembad met zijn glijbanen en het restaurant met aanlegsteigers die voor ons roeiers te hoog zijn. Iets verder doorvarend zie je aan bakboordzijde een grasveldje tussen de rietkragen, waar je prima kunt aanleggen en uitstappen, bijvoorbeeld om van positie te wisselen in de boot. Je roeit nu het steeds iets smaller wordende deel van de Binnenmaas in, langs Sint Anthoniepolder aan stuurboordwal. Dit is de oudste polder van de Hoeksche Waard en stamt uit 1357. Het gehucht is herkenbaar aan de reformatorische kerk. Je ziet daar ook een klein metalen molentje; een Bosman molentje. In 1926 werd dit molentje zo veranderd dat het zichzelf in en uit de wind draait, bij in te stellen waterhoogtes. Een grote vooruitgang voor de boeren. Langs de oevers zie je overal watervogels, maar ook moerasplanten als gele lis, dotter, lisdodden enz.

Wisselpunt in Maasdam

Al verder roeiend zie je opnieuw aan stuurboord een molen, een grondzeiler dit keer uit 1749. Veel molens ja, hoe houden we het hier anders droog? Deze molen verzet 80 kuub water per minuut, twee keer zoveel als het huidige elektrische gemaal. Je komt nu in de kom van Maasdam. Ook hier kun je aan bakboordzijde wisselen, bij het huis met de zonnepanelen, net voor de ingang van de vliet richting Puttershoek. Het huis is van een bekende roeifamilie.

Terug roeiend passeer je weer het oude bruggetje, waar vroeger de tram naar Puttershoek overheen reed. Bij de Maasdamse brug aangekomen moet je weer flink vaart maken anders lig je te martelen onder die brug. En dan weer, stuurboordwal varend, terug richting de WSV Binnenmaas. Maar nog voor je het Recreatieoord bereikt, zie je aan stuurboord alweer een molen, de Oostmolen, een wipwatermolen. Doorroeiend bereik je het Zwanegat weer en van daar zie je de vereniging al liggen. Met een flinke zuidwesten wind kun je hier nog even lekker beulen. Maar dan kom je ook voldaan terug op onze watersportvereniging. Als je verder wilt dan kan dat. Onder de brug door, wel even slippen en vaart maken, vooral bij tegenwind, want het is een lange brug. Je roeit dan in de vliet naar Puttershoek, het dorp van Kees Verkerk. Net zo leuk als de Binnenmaas en ook weer verrassend en genoeg te zien. Maar aan die vliet komt een einde…. en dat is bij het ophaalbruggetje. In 1956 werd deze vliet afgedamd bij de Oude Maas in het kader van de Deltawerken. De Binnenmaas loopt hier echt dood en je kunt niet verder. Wat wel weer een geluk is, is dat daar een gastvrij roeilid woont, die je koffie, koek en een plek voor de lunch kan bieden, ijs en weder dienende natuurlijk.

Weelderige huizen in Mijnsheerenland

Maar voor je daar bent, kom je nog wat bezienswaardige huizen tegen. Het eerste grote landhuis aan stuurboord is wel imposant maar niet oud. Iets verderop zie je aan stuurboord een paardenweide met aan het eind de ingang naar de haven van Mijnsheerenland. Het is wat smal, maar zeker de moeite waard om er in te roeien. Aan de haven staan de oudste huizen van het dorp waaronder het prachtige Hof van Moerkerken. Terugroeiend kun je nog genieten van een aantal mooie tuinen en huizen aan de Binnenmaasoever.

Als je terug bent op onze vereniging en je hebt Puttershoek meegenomen, dan heb je zo’n 18 km geroeid.
Wij hopen dat je een fijne roeidag op ons water hebt gehad.