Jeugdzeilen op de Binnenmaas

Bij Watersportvereniging Binnenmaas geeft een enthousiaste groep trainers meer dan 30 jonge zeilers op zaterdag instructie in de Optimist, Splash, Laser of RS-Feva. Zij leren je hier, naast het leren zeilen ook hoe je wedstrijden kunt zeilen. Een grote groep van onze zeilers doet het hele jaar door mee aan wedstrijden bij ons op de Binnenmaas, in de regio Rotterdam en zelfs landelijke wedstrijden.

Zeilinstructie

Bij WSV Binnenmaas hebben we een ochtend en middag instructiegroep. Je kunt voorafgaande aan het zeilseizoen je voorkeur doorgeven voor de ochtend of middag, waar wij zoveel mogelijk rekening proberen te houden. De wedstrijdgroep(en) trainen de hele dag.

Instructiedag

zaterdagochtendtraining (10.00 – 12.30)
  • 9.30 uur – Optuigen onder toezicht van de trainers. In elke instructiegroep worden tijdens de eerste les afspraken gemaakt over op- en aftuigen en de hulp van ouders hierbij.
  • 10.00 uur – Aanvang voorbespreking en aansluitend het water op.
  • 12.30 uur – Einde van de les op het water. Hierna volgt een nabespreking met de groep door de trainer. Tot slot ga je je eigen boot schoonmaken en opruimen. Op- en aftuigen is onderdeel van de les en mag niet door ouders gedaan te worden. De helling dient zo spoedig mogelijk vrij gemaakt te worden voor gebruik door de middagzeilers.
zaterdagmiddagtraining (14.00 – 16.30)
  • 13.30 uur – Optuigen onder toezicht van de trainers. In elke instructiegroep worden tijdens de eerste les afspraken gemaakt over op- en aftuigen en de hulp van ouders.
  • 14.00 uur – Aanvang voorbespreking en aansluitend het water op.
  • 16.30 uur – Einde van de les op het water. Hierna volgt een nabespreking met de groep door de trainer. Tot slot ga je je eigen boot schoonmaken en opruimen. Op- en aftuigen is onderdeel van de les en mag niet door ouders gedaan te worden.

TRAINERS

WSV Binnenmaas is een van de weinige verenigingen in Nederland die hun eigen zeilers opleidt tot zeilinstructeurs. Wij zijn hier dan ook erg trots op! Alle trainers die op onze vereniging rondlopen hebben of doen een opleiding tot Assistent Zeilinstructeur of Zeilinstructeur via het CWO-systeem. Bovendien zijn ze allemaal in het bezit van een Rescue bewijs voor het veilig varen in een motorboot.

WEER

Onze zeilinstructie gaat in principe altijd door! Maar of er gevaren gaat worden is ter beoordeling van de hoofdtrainer. Het kan voorkomen dat alleen de gevorderde zeilers het water opgaan omdat het te hard waait voor de beginners, maar de trainers kunnen de zeilers dan genoeg leren op de kant. Maar het kan ook dat we instructie op de kant geven omdat er helemaal geen wind staat.

AFMELDEN

Mocht je een keer niet kunnen zeilen op zaterdag dan willen wij dat uiterlijk op donderdagavond 20.00 uur vernemen. Je kunt dit het beste doorgeven aan de trainers via de whatsappgroep waarin je bent ingedeeld. Bij onverwachte omstandigheden kunt u het voor aanvang van de training doorgeven.

LEREN ZEILEN

Als je het leuk lijkt om bij ons te komen zeilen, moet je minimaal 2 zwemdiploma’s hebben. Je mag in het begin 4 keer op proef, zonder kosten, met ons meedoen om te kijken of zeilen de sport voor jou is! Voor meer informatie kun je naar Leren zeilen.

WEDSTRIJDZEILEN

Al jaren staat WSV Binnenmaas in de regio bekend als een vereniging met zeer sterke wedstrijdzeilers in de Optimist en Splash. Sinds kort is er daar ook een groep RS-feva zeilers bij gekomen! Deze zeilers krijgen training op de Binnenmaas maar ook op groter water zoals het Haringvliet, en worden gecoacht bij wedstrijden. De optimist-zeilers gaan onder andere naar alle Combi Rotterdam wedstrijden, de U4’s en de DYR. De RS-Feva zeilers doen naast de Combi-Rotterdam wedstrijden, de U4 ook mee aan het NK RS-Feva.