Handleiding elektronisch reserverings-/afschrijfsysteem

Let op: Alleen de stuur kan een boot reserveren, bevestigen, annuleren en schade melden! Bij de reservering kan uitsluitend de naam van de stuur worden ingevuld. De stuur is te allen tijde verantwoordelijk voor de boot en voor de juiste roeiniveaus van de bemanning.

Waar moet ik reserveren?

Startscherm met overzicht van de planner

Ga via het menu Roeien naar Afschrijfsysteem. Het is aan te bevelen dit de eerste maal te doen vanaf de ‘thuis PC’, maar kan later ook ter plekke op de PC in de roeiloods. Je ziet dan de planner met daarin alle boten en de info m.b.t. niveau, benodigde punten (zie uitleg puntensysteem op deze pagina) en de tijden. Als er een boot gereserveerd is, zie je een blauwe balk op de tijd van deze reservering. Is de regel van een boot grijs, dan is deze tijdelijk uit de vaart door winterstop op schade, of hij voldoet niet aan het niveau van de roeier.

Boven de planner vind je een stoplicht. Deze staat ingesteld dat het alleen reageert op de windkracht en dus niet op mist of temperatuur of ijs. Je zult dus altijd zelf nog moeten bepalen of het weer en de omstandigheden goed genoeg zijn om te roeien.

Zorg dat je je gebruikersnaam en bijbehorend wachtwoord bij de hand hebt, deze heb je nodig om straks de boot te reserveren. Het wachtwoord bestaat uit 8 posities, waarvan één hoofdletter en één cijfer. Dit is dezelfde login als voor ‘Mijn WSV’ en deze inloggegevens zijn via e-mail aan jou toegestuurd.

Hoe moet ik reserveren?

1. Ga naar de planner, te vinden via het menu Roeien en dan Afschrijfsysteem;
  2. Selecteer linksboven de datum waarop je wilt reserveren, maximaal 8 dagen vooruit;
  3. Vervolgens klik je in de rij van de boot die je wil reserveren op de begintijd waarop je de boot wil reserveren (houd hierbij rekening met de bloktijden op zaterdag en zondag);
  4. Wanneer je nog niet ingelogd was krijg je nu het inlogscherm, vul daar je ontvangen gebruikersnaam en wachtwoord in;
  5. Vervolgens kies je de exacte tijd waarop je de boot wil reserveren;
  6. Als laatste klik je op Reserveren (je ziet nog een melding ter bevestiging, klik dan op OK);
  7. Let op: de boot moet voor dat je vertrekt nog wel bevestigd worden! Dit doe je op de PC in de roeiloods en dat gaat als volgt:
    • Log weer in met je gebruikersnaam en wachtwoord, of gebruik de tag (druppel) die je hebt gekregen;
    • Ga naar mijn reserveringen en bevestig vervolgens de boot die je gereserveerd hebt.

Hoe annuleer ik een boot?

Het kan voorkomen dat je nadat je de boot gereserveerd hebt deze toch moet annuleren.

1. Log in en ga naar de Planning;
  2. Kies voor Mijn reserveringen en klik daarna op het rode kruis bij de boot die je wilt verwijderen;
  3. Vervolgens komt er een schermpje met Wilt u deze reservering annuleren;
  4. Klik dan op OK en de reservering is verwijderd.

Wat te doen bij schade?

In het onwaarschijnlijke geval dat je schade hebt gevaren met de boot, of de boot beschadigd hebt aangetroffen:

• Log in (met je gebruikersnaam en wachtwoord);
  • Kies vervolgens Mijn reserveringen en daarna Schademeldingen;
  • Vervolgens klik je op het balkje Maak keuze en daarna op Schade aan.
  • Selecteer welke boot het betreft en wat de schade is;

NOOT: dit is een beetje ingewikkeld, maar het maakt het mogelijk ook een schade te melden die spontaan opvalt zonder dat je iets met die boot van plan was of bent.

• Nadat je dit scherm zo uitgebreid mogelijk hebt ingevuld, bij voorkeur voorzien van een tegenpartij, klik je op Schade melden;
  • Indien de schade zodanig is dat verder varen niet mogelijk of verantwoord is, kun je de boot direct buiten gebruik stellen (in hetzelfde scherm).

Samengevat:

• Reserveren van een boot kan thuis of in de roeiloods gebeuren (in de roeiloods staat een PC);
  • Reserveren kan maximaal 8 dagen van te voren;
  • Gereserveerde boten moeten binnen 5 minuten na het verstrijken van de reserveertijd bevestigd zijn; anders vervalt de reservering. Als je op de computer in de roeiloods reserveert ‘binnen een half uur voor reserveer tijd’ wordt deze gelijk bevestigd.
  • Let bij reserveren op de bloktijden!
  • Bevestigen kan alleen via de PC in de roeiloods.