Dagboek dag 4

jeugdzeilkamp Herkingen

Het opstaan ging vanmorgen íéts minder soepel dan de vorige dagen, het duurde echt wel een aantal minuten voordat iedereen zijn tent uit kwam. Ranger Roel stond al klaar voor de dagelijkse warming up. Dit ging wat minder soepel dan een aantal dagen geleden, maar gelukkig deed iedereen nog enthousiast mee.

Daarna ging iedereen zijn bootje optuigen, ook dit ging wat trager, maar wel steeds zelfstandiger.
De optimist groepen hadden besloten om samen zo ver mogelijk de Grevelingen over te varen.
Helaas kwam de wind niet uit het Noorden zoals voorspeld, maar uit het Westen . Waardoor er gekruist moest worden. Gelukkig zijn de zeilers zeer aan elkaar gewaagd en zeilde ze keurig bij elkaar.

De Jeugdzeilers, Yannik, Wouter en George wilden, onder begeleiding van Roel, het einde van de Grevelingen bereiken. Dus die zijn vroeg vertrokken en zijn, zonder lunch, door gezeild.

Alle optimistzeilers zijn als een groep over de Grevelingen gevaren en die hebben dat súper goed gedaan. Ze bleven goed bij elkaar en hebben keurig aan de wind gezeild. Ze moesten wel erg wennen aan alle golven en de hoeveelheid zout water in hun boot. Maar alle zeilers hebben het echt fantastisch gedaan. Helaas kwamen ze door de windrichting niet op de afgesproken lunchplek terecht. Maar gelukkig waren Yoeri en Jip zo flexibel dat ze als een “pannenkoekenbezorgboot’ een extraatje brengen terwijl de optimisten in een sleep geankerd lagen op het water. Met zijn allen in de rib van Hans (zie foto) hebben we heerlijk geluncht.

Daarna zijn de Optimisten naar Bruinisse gevaren, dit was pal voor het lappie (precies voor de wind) waardoor de zeiltjes zowel aan bakboord als stuurboord stonden. Wij als trainers wilden dat ze dichtbij elkaar voeren wat zorgde voor gevaarlijke omstandigheden.

Vandaag hebben we ook kunnen oefenen op alle zeilliedjes met als hoogtepunt “overal waar we heen gaan” (vraag maar aan jullie zeiler). Dit liedje hebben de zeilers tussen de twee eilanden van de Mosselplaat keihard gezongen, waarvoor we later complimenten hebben ontvangen in de haven van WSV Herkingen.

Na het zeilen mochten de ze douchen en is er een poging gedaan om de tenten op te ruimen (alvast excuses voor wat jullie aantreffen a.s. zaterdag).

Er waren een aantal zeilers die behoorlijk moe waren (Bas viel bijna in slaap op het Perzisch tapijt).

Voor het diner stonden er broodjes shoarma op het programma waar (bijna) alle zeilers van hebben genoten. Alleen Olivier had er achteraf een beetje last van.. ‘de shoarma heeft hem gepakt’.

Als avondspel is er een boerderijdier- en safaridiertikkertje gedaan. Dit ging er behoorlijk fanatiek aan toe. Daarna was het bedtijd, omdat de optimist zeilers tijdens het zeilen bijna in slaap waren gevallen, wilden we ze op tijd in bed leggen. Hier waren ze het zelf niet zo mee eens, dus was het ontsnappen een groot avontuur vanavond. Vooral Josse, Olivier, Thomas en Bas vonden dit erg leuk. Gelukkig waren er genoeg trainers om deze ontsnapte zeilers weer in hun bed te stoppen.

Wendy en de andere dames (Sara en Milou) waren naar de prachtige zonsondergang aan het kijken die opvallend rood was. Volgens Wendy luidde het spreekwoord: “Avondrood geeft mooi weer in de boot.”…. Deze houden we erin!!

De jeugd (Wouter, George en Yannik) zijn vandaag helemaal naar Port Zélande bij de Brouwersdam gevaren. Deze reis heeft meer dan zes uur in beslag genomen exclusief pauzes waarbij 41 km is afgelegd. Tussendoor zijn ze gaan lunchen op het de Veermansplaat, strekwalletjes gepasseerd en gesurft op golven. Al met al kunnen ze met trots terugkijken naar dit avontuur dat kan worden gezien als een hoogtepunt van het kamp.