Protocol zeilen

Dit protocol is vastgesteld op 3 mei 2020 en is gebaseerd op:
a. Kabinetsbesluiten
b. RIVM richtlijnen en adviezen
c. NOC*NSF sectorspecifiek protocol
d. Gemeente Hoeksche Waard besluiten en richtlijnen
e. Watersportverbond richtlijnen “De jeugd mag weer varen! Zo doen we dat”

Dit protocol is van toepassing op het terrein van WSV Binnenmaas.

Corona contactpersoon voor coördinatie van de jeugdinstructie is Sam Peeks.

Vanaf zaterdag 9 mei starten wij met de jeugdinstructie voor jongeren t/m 18 jaar. Dit alleen met inachtneming van de volgende regels:

Veiligheid-en hygiëneregels voor iedereen

• Voor alles geldt: gezond verstand gebruiken staat voorop.
  • Blijf thuis als je één van de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts (vanaf 38 C°).
  • Blijf thuis als iemand in jouw directe omgeving (in ieder geval jouw huisgenoten) koorts heeft (vanaf de 38 C°) en/of benauwdheidsklachten. Als iedereen 24 uur geen klachten heeft, mag je als kind weer sporten en naar buiten.
  • Blijf thuis als iemand in jouw directe omgeving (in ieder geval jouw huisgenoten) positief getest is op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Omdat je tot 14 dagen na het laatste contact met deze persoon nog ziek kunt worden, moet je thuis blijven tot 14 dagen na het laatste contact.
  • Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van ieder ander persoon buiten jouw huishouden (uitzondering voor kinderen tot en met 12 jaar).
  • Hoest en nies in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes.

Zeillessen voor jeugdzeilers tot en met 18 jaar

• De CWO zeillessen starten op zaterdag 9 mei; dat zal alleen in eenmansboten zijn, in Optimist dan wel Laser. Over de indeling en planning van deze lessen, zal iedereen geïnformeerd worden.
  • Indien je wordt weggebracht, dan mogen ouders of verzorgers niet voorbij het toegangshek met uitzondering om een optimist uit het rek te halen. De aanwijzingen die daarvoor ter plekke worden gegeven, dienen te worden opgevolgd. Daarbij moet in ieder geval steeds 1,5 meter afstand in acht worden genomen. Daarna dient de ouder of verzorger het terrein direct te verlaten.
  • Kom, zo veel als mogelijk, in je zeilkleding. De kleedkamers en douches, de bar en instructieruimte zijn gesloten. Zorg dat je thuis naar het toilet bent geweest, alleen bij “hoge nood” mag gebruik worden gemaakt van het toilet.
  • Neem je eigen bidon gevuld mee om te drinken, neem zelf wat te eten mee (de bar is gesloten).
  • Zeilers van 13 t/m 18 jaar moeten 1,5 meter afstand houden tot alle andere personen (behalve personen uit eigen huishouden), dus ook tot de instructeur en andere sporters. Dit betekent praktisch gezien dat zij alleen in eenmansboten kunnen zeilen.
  • Op de zeillocatie is met linten en hekken de looprichting aangegeven.
  • Was met zeep /desinfecteer je handen.
  • Verenigingsboten ten behoeve van de zeillessen zullen reeds klaar staan.
  • Ga bij aankomst direct naar je boot via de aangegeven route.
  • Tuig je boot zoveel mogelijk alleen op en af, als dat niet mogelijk is, dan geld voor jeugd tm 12 jaar dat de kinderen elkaar helpen. Lukt dat niet en voor 13 tm 18 geldt dat een trainer ze helpt. Degene die helpt, desinfecteert voor en na het assisteren zijn handen.
  • Voor- en nabespreking doen we buiten, op aangeven van de instructeur.
  • Laat zelf je boot te water en haal hem er ook zelf weer uit. Lukt dat niet, dan helpt de instructeur.
  • Degene die helpt, desinfecteert voor en na het assisteren zijn handen.
  • Raak de boot en/of ander materiaal van een ander niet aan.
  • Specifiek voor zeilers van 13 t/m 18 jaar; houd 1,5 meter afstand tot elkaar en je instructeur voor zeilers t/m 12 jaar; houd afstand tot je instructeur en andere boven de 12 jaar.
  • Na het einde van de zeilles was je handen en verlaat, zodra je daartoe de aanwijzing krijgt van je instructeur, zo snel mogelijk het terrein via de aangegeven route.
  • Indien je wordt opgehaald, dan mogen ouders of verzorgers niet voorbij het toegangshek met uitzondering om een optimist in het rek te leggen. De aanwijzingen die daarvoor ter plekke worden gegeven, dienen te worden opgevolgd. Daarbij moet in ieder geval steeds 1,5 meter afstand in acht worden genomen. Daarna dient de ouder of verzorger het terrein direct te verlaten.
  • Als door de weersomstandigheden zeilen voor alle zeilers of bepaalde groepen mogelijk te veel hulp van de trainers vraagt, kan de training ten alle tijden worden afgelast. Dit kan betekenen dat de training eerder dan normaal gebruikelijk wordt afgelast.
  • Er zal voor de veiligheid van de trainers maar 1 trainer in een begeleidingsboot varen.

Voor ouders en verzorgers

• Informeer uw kind over de algemene veiligheids- en hygiëneregels en de regels zoals van toepassing op de Watersport vereniging Binnenmaas zoals hierboven beschreven.
  • Zorg dat uw kind altijd de aanwijzingen van de instructeur en/of Beheerder opvolgt.

We kunnen alleen weer veilig van start met de zeillessen als iedereen daaraan bijdraagt zoals beschreven. We zullen moeten ervaren hoe één en ander zich ontwikkelt, mogelijk dat we regels moeten aanscherpen, aanpassen of aanvullen.