Leren roeien

Voor iedereen die wil leren roeien wordt ieder voorjaar (en vaak zomers nogmaals) bij WSV Binnenmaas gestart met roeilessen. Vanaf begin april wordt gestart met tien groepslessen. De lessen zijn op zaterdagochtend (10.30-12.30 uur) en woensdag- en/of donderdagavond (19.00-21.00 uur). De lesmomenten zijn afhankelijk van vraag en aanbod van cursisten en de mogelijkheden van onze vrijwillige instructeurs. De instructeurs zijn enthousiaste roeileden die een cursus roei-instructeur hebben gevolgd. Tijdens deze lessen leer je roeien in een ‘vier’: een boot met vier roeiers en een stuurman, met één of twee riemen per roeier (boordroeien met één riem, scullen met twee riemen).

De eerste les is voornamelijk een verkenning van de roeimaterialen. Houding en vaardigheden oefenen op de ergometer, de ‘bak’, video kijken, de boot pakken, leren in- en uitstappen en even proeven hoe het is op het water in de haven. Vanaf de tweede les ga je echt het water van de Binnenmaas op. Je gaat niet alleen leren roeien, maar je leert ook de basiskennis van het sturen en manoeuvreren en de vaarregels.

Na ca. 10-12 lessen volgt het roei-examen (gepland in juni, zie de activiteitenkalender). Dit is de officiële afsluiting van de cursus. Daarna kun je zelf, al dan niet met jouw eigen instructiegroep, gaan roeien. Dit kun je doen op een eigen gekozen moment, maar je kunt ook aansluiten bij andere roeiers tijdens de inloopmomenten op zaterdag- en woensdagochtend. Ook kun je deelnemen aan (toer)tochten of wedstrijden, zowel bij WSV Binnenmaas als andere verenigingen. We organiseren zelfs roeiweekenden naar het buitenland. Na de basiscursus kun je roei-ervaring op gaan doen in de boten waarin je het geleerd hebt. Je kunt ook verder leren roeien in smallere boten, bijvoorbeeld in een skiff. Ook hiervoor kun je cursussen volgen. Ook staan er ergometers in de trainingsruimte van het clubhuis, waarop je jouw conditie op peil kunt houden/brengen.

Interesse?

Als je interesse hebt in roeien, kom dan gerust eens langs. Vanaf ongeveer half maart start bij ons het nieuwe roeiseizoen en wordt er volop geroeid. Zeker op de zaterdagochtend van 8.00 tot 10.00 uur en van 10.00 tot 12.00 uur is er dan weer veel bedrijvigheid.

Voor aanvang van de lessen organiseren wij een introductieavond in het clubhuis. Deze is gepland op 14 maart 2024. Op deze avond laten wij je de roeiafdeling van WSV Binnenmaas zien. Wij vertellen jou dan wat je bij ons kunt komen halen (wat je van ons mag verwachten) en wij geven aan wat we van jou verwachten. Hierna kun je je definitief aanmelden voor de roeicursus en die gaat dan direct begin april van start. Heb je interesse, geef je dan op voor de introductieavond en/of voor de roeicursus. Stuur daarvoor een e-mail naar de roeicommissie: roeicommissie@wsvbinnenmaas.nl.

Als je wil leren roeien, word je ook direct (roei)lid van onze vereniging. Daarmee heb je toegang tot alle faciliteiten van de vereniging. Wil je je aanmelden als (roei)lid, doe dat dan via het aanmeldingsformulier op onze website.

Roeiniveaus

Niveau 1
Als je de basiscursus goed hebt afgerond, heb je niveau 1 scullen (of boordroeien) behaald. Je kunt nu vervolgcursussen gaan volgen. Je kunt bijvoorbeeld ook niveau 1 halen in boordroeien (of scullen), skiffen en sturen. Je kunt meerdere keren per jaar opgaan voor het examen. Dit gebeurt alleen als de instructeurs hebben aangegeven dat je voldoende op niveau zit om examen te kunnen doen.

Niveau 2
Als je niveau 2 wilt halen, moet je in ieder geval sturen op niveau 1 gehaald hebben. En daarnaast moet je twee andere onderdelen op niveau 1 behalen. Alle combinaties zijn daarbij mogelijk.

Niveau 3
Als je daarna door wil voor niveau 3 moet je zorgen dat je in de eerste plaats veel roei-ervaring opdoet. Daarnaast moet je minimaal 10 keer met een ervaren roeier (met niveau 3) mee roeien. Je houdt daarvan een logboekje bij. Je krijgt iedere keer van die ervaren roeier tips en een paraaf dat je hebt mee geroeid en niveau hebt laten zien. Afroeien kan alleen wanneer je voldoende parafen hebt en voldoende niveau hebt laten zien.

Niveau 1 1a. boordroeien
1b. skullen
1c. skiff
1d. sturen
Niveau 2 1d (sturen) + twee andere onderdelen die hierboven staan
Niveau 3 Na verloop van tijd kan niveau 3 gehaald worden.
Veel roei-ervaring en een verantwoorde houding t.a.v. roeien en materiaal vormen de basis daarvan.

De precieze eisen waaraan je moet voldoen zijn te vinden in het artikel Roei-eisen WSV Binnenmaas (zie link hieronder). Als je met goed gevolg afroeit, krijg je een aantekening op jouw diplomakaartje. Het niveau van alle roeiers wordt ook bijgehouden op een lijst ‘Niveau roeiers WSV Binnenmaas’. Deze lijst kun je opvragen bij de coördinator roei-instructie.